Wikia

Das
Das
Vriendelijk
Huidig: Nee (behalve Middernacht)
Vroeger: Nee
Diersoort
Ras: Das
Soort: Meles meles
Verschijningen
Levend: Geheimen, Vuursters missie, Middernacht, Schemering

Een das is een zwart met wit,[1] zwaargebouwd middelgroot roofdier[bron?] met enorme,[2] korte poten[1] en dikbehaarde massieve schouders[2] dat vooral 's nachts actief is. 's Nachts kunnen ze ook beter zien dan overdag.[3] Ze worden door katten omschreven als humeurige, logge beesten.[1]

Hij leeft in burchten die vaak van generatie op generatie worden doorgegeven en worden uitgebreid.

Dassen jagen altijd 's nachts.[4] Ze eten voornamelijk regenwormen, insectenlarven en plantaardig voedsel als vruchten, knollen, granen, klaver en gras. Tot hun dieet behoren ook slakken, amfibieën (kikkers) en kleine zoogdieren, op de grond broedende vogels en hun eieren en zelfs egels. De dieren zijn meer carnivoor in de lente en meer herbivoor in de herfst.

Dassen eten geen katten, wel stelen ze kittens uit kraamkamers als ze de kans krijgen.[1]

Relatie tot kattenEdit

Voor de Clankatten zijn dassen onhandige, gevaarlijke en slechtgehumeurde beesten. Katten kunnen dassen makkelijk herkennen. Ze zijn enorm gevaarlijk voor kraamkamers omdat ze, als ze de kans krijgen, kittens proberen te stelen en misschien zelfs vermoorden. 

Dassen kunnen de katten verwonden met hun grote klauwen en ze kunnen dodelijke beten uitdelen. Ze hebben enorm scherpe klauwen waarmee ze katten proberen te verwonden

GeschiedenisEdit

In De De originele reeksEdit

De wildernis in

Binnenkort

Water en vuur

Binnenkort

Geheimen

Binnenkort

In De De nieuwe profetie reeksEdit

Middernacht

Een patrouille vinden Aspels, Braamklauw, Kwikpoot en Doornklauw uit dat er een Das leeft op de Slangenrotsen, ze denken dat het dezelfde das is die Wilgvacht heeft vermoord.
Later komen de vier gekozen katten en hun twee vrienden (Stormvacht, Vederstaart, kraaipoot , Taanpels, kwikpoot en Braamklauw) een das tegen, middernacht, die wel vriendelijk blijkt te zijn. Middernacht kan ook met de SterrenClan praten en ze verteld de zes katten dat Tweebenen het woud gaan verwoesten.
Binnenkort meer

Schemering

In Schemering hebben een hele horde dassen het DonderClankamp aangevallen omdat ze boos waren over het feit dat de DonderClan een vrouwtjesdas met jongen uit het DonderClanterritorium hadden verjaagd en nog meer andere dassen. Uiteindelijk na een groot gevecht tussen de DonderClan en de dassen hebben de dassen zich teruggetrokken. Veel katten waaronder Sintelvel en Roetvacht zijn doodgegaan tijdens dat gevecht.

In SupereditiesEdit

Vuursters missie

Binnenkort

BronnenEdit

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Vermeld in De wildernis in, pagina 97 (HC)
  2. 2,0 2,1 Vermeld in Schemering, pagina 357 (HC)
  3. Vermeld in Middernacht, pagina's 48-49
  4. Vermeld in Geheimen, pagina 107 (HC)