Wikia

Doodsbessen
De Taxus, ook wel doodsbessen (Origineel: Deathberries) genoemd zijn bessen die dodelijk zijn voor katten. Ze kunnen zelfs een leider met nog negen levens in een keer doden. Ze zijn te vinden aan de rand van het ravijn. Als je deze bessen hebt ingeslikt is het het beste als je duizendblad geeft daarvan ga je braken en dus braak je de doodsbessen ook uit.[bron?]

GechiedenisEdit

Geheimen

Als Wolkkit kruiden gaat zoeken met Vuurhart en Sintelpoot eet hij bijna een paar doodsbessen. Sintelpoot, de medicijnkatleerling, redt Wolkkit door hem snel weg te duwen.
Later geeft Geeltand een paar doodsbessen aan de blinde Brokkelster, omdat ze weet dat dit zijn laatste leven is. De besjes lieten Brokkelster eerst lijden, om daarna een compleet einde aan zijn leven te maken. Vuurhart ziet zijn dood aan vanaf een afstandje en krijgt dan helemaal door hoe dodelijk de bessen zijn.

Vuurproef

Donkerstreep heeft een geheime ontmoeting met Zwartvoet. Voskit, een avontuurlijk jong uit Wilgvachts nest, achtervolgt hem en ziet de ontmoeting. Uit angst dat Voskit hem zal verraden, voert Donkerstreep de kitten doodsbessen. Grijsstreep ziet het en verteld het aan Vuurster. Met hulp van Sintelvel wordt Voskit weer de oude en kan vertellen wat ze gezien heeft. Donkerstreep wordt verbannen.

Maannacht

Kwikpoot komt op het idee om de doodsbessen in een haas te stoppen, om de reusachtige bergleeuw Scherptand te stoppen. Dit proberen ze, en lokken hem met een spoor van bloed ernaartoe. In plaats van eten, mept hij de prooi weg en gaat achter de katten aan. Dit veroorzaakt de dood van Vederstaart.

In De macht van drieEdit

Eclips

Binnenkort

Zonsopgang

Houtkit is dichtbij een paar rotsen aan het spelen. Als er een slang op haar af sluipt, springt Honingvaren ervoor, maar wordt gebeten en sterft. Hierna vindt Vuurster het kamp niet meer veilig en vraagt of Loofpoel doodsbessen rond de rotsen kan leggen. Loofpoel weigert eerst, maar gaat met tegenzin doodsbessen plukken samen met Gaaiveder. Ze is bang dat de kittens ervan eten, daarom zegt ze dat de moederkatten hun jongen nadrukkelijk moeten uitleggen dat je kan sterven van deze bessen. Ze verstopt ook nog bessen in een prooi, zodat er een grotere kans is dat de slang ze opeet. Er wordt niet vermeld of het gelukt is om de slang te doden.
Na de Grote Vergadering waar Hulstloof iedereen het geheim verteld van wie haar echte ouders zijn, wacht Hulstloof Loofpoel op in het medicijnhol. Ze beveelt haar de overgebleven bessen te eten, maar beseft na een paar woorden van Loofpoel dat ze haar beter in leven kan laten blijven. Hulstloof rent weg van haar.

Zie ookEdit

BronnenEdit