Wikia

OC-1-NL
Het zonnepad
Warriors – The Sun Trail
Algemeen
Auteur: Cherith Baldry[bron?]
Details
Datum van uitgave: 3 december 2019
Identificatie: ISBN 9789059246379
Uitvoering: Hardcover
Pagina's: 400
Chronologie
Opvolger: Donderwolken

Het zonnepad (origineel: The Sun Trail) is het eerste boek van de vijfde reeks van de Warrior Cats serie.

ToewijdingenEdit

Binnenkort

SamenvattingEdit

Het eerste deel in de serie Het ontstaan van de Clans neemt je mee terug naar het allereerste begin van de Clans, toen de katten zich in het bos vestigden en de krijgscode begonnen te smeden. Lang voordat Vuurster zijn tweebeennest verliet om zich bij de DonderClan aan te sluiten, ondernam een groep katten uit de bergen een gevaarlijke reis op zoek naar een nieuw thuis…

CommentaarEdit

Binnenkort

Het verhaal

Het boek begint in de bergen, uit de ogen van Halve Maan. Ze maakt zich zorgen omdat de stam te veel katten heeft en omdat ze verhongeren. Leeuwenbrul stelt voor om een nieuw thuis te vinden, maar Halve Maan zegt dat de bergen hun thuis is omdat Gaaienvleugel hen ernaar toe heeft gebracht. Uiteindelijk ziet ze een visioen van een gouden zonsopkomst, en bedenkt zich dat er een paar katten zouden kunnen zijn die een nieuw thuis kunnen zoeken, terwijl de rest in de grot blijft.
Een kat genaamd Grijze Vleugel is samen met zijn broer Heldere Hemel aan het jagen. Samen vangen ze een havik en brengen het terug naar de stam. Heldere Hemel begroet zijn partner Heldere Stroom, terwijl een poes genaamd Schildpadstaart met Grijze Vleugel komt praten. Steenspreker komt haar hol uit om bekend te maken dat ze een visioen heeft gehad dat zei dat een groep katten een nieuw thuis moest vinden. Heldere Hemel maakt meteen duidelijk dat hij mee wilt, net zoals Grijze Vleugels jongere broer Spitse Piek, maar Grijze Vleugel is er niet gerust bij. Heldere Stroom is ook niet zeker of ze wel wikt vertrekken, maar Heldere Hemel wilt gaan, en vertelt haar dat de reis niet hetzelfde zou zijn zonder haar. Steenspreker wijst een kat aan genaamd Donker Mos die de volgelingen van het Zonnepad zal leiden. Heldere Stroom beslist om samen met Grijze Vleugel te gaan jagen en maakt tijdens hun jacht bekent dat ze zal mee gaan met haar partner, maar Grijze Vleugel heeft besloten om te blijven. Als ze terug in de grot komen komen ze er achter dat Grijze Vleugels jongere zus, Fladderende Vogel, aan het sterven is door uithongering. Zachte Regen, hun moeder, probeert hem ervan te overtuigen mee te gaan, bang dat al haar kits anders zouden sterven.
De tijd is gekomen om te beslissen wie er zou blijven en wie er zou vertrekken. De stam komt echter in een discussie terecht dus beslist Steenspreker dat iedereen zijn keuze zou moeten maken, en de groep die het grootste is zou de beslissing maken. Grijze Vleugel legt zijn steen bij de groep katten die willen blijven, maar de tegenovergestelde groep is groter. Grijze Vleugel gaat bij Steenspreker en vraagt haar of ze ooit liefde en kits wou, hierop antwoord ze dat haar stam haar kits zijn, en dat ze ooit liefde heeft gekend. Niet lang daarna vertrekt de groep katten die het Zonnepad volgen. De groep bestaat uit Verbrijzeld IJs, Heldere Hemel, Vlug Water, Grote Schaduw, Gevlekte Wolk,Kraaienkreet, Donker Mos, Heldere Stroom, Verregende Bloem, Gevlekte Vacht, Schildpadstaart, Vallende Veer, Haviksduik en Maanschaduw. De rest van de stam blijft in de bergen, blij dat er eindelijk genoeg voedsel is. Spitse Piek wilt graag jagen dus beslist Grijze Vleugel om hem te trainen. De dag daarop komt hij er achter dat Spitse Piek was verdwenen.Troebel Water, een stamkat die een heel sterke reukzin heeft, komt erachter dat hij de katten is gaan zoeken die het Zonnepad volgen. Stille Regen slaagt er uiteindelijk in om Grijze Vleugel te overtuigen om te vertrekken door hem te zeggen dat hij ervoor moet zorgen zijn broer zijn nieuwe thuis veilig bereikt. Grijze Vleugel stemt uiteindelijk in om hem te vinden.
Door een sneeuwstorm moet Grijze Vleugel iets later vertrekken als gepland. Zachte Regen volgt hem voor even, maar laat hem uiteindelijk alleen verder zoeken doordat een rivier hun weg versperd. Het dunne eis dat zich erop gevormd had zou enkel sterk genoeg zijn voor een kat over te laten gaan. Grijze Vleugel neemt afscheid en begint erover te lopen als het eis opeens begint te scheuren, na een spurt geraakt hij veilig aan de overkant. Hij roept nog een laatste keer zijn vaarwel, maar Zachte regen kan hem niet meer horen door het gedonder van de rivier. Na een tijdje zoeken vindt hij Spitse Piek terug. De jonge kater wordt aangevallen door een adelaar, Grijze Vleugel slaagt er in om hem te redden. Spitse Piek gelooft dat hij hem komt halen en weigert mee te gaan, maar Grijze Vleugel legt uit dat hij hem gaat helpen het Zonnepad te vinden.
binnenkort meer.

UitvoeringEdit

HardcoverEdit

Zie ookEdit