Nederlandse Warrior Cats wiki
Advertisement
Nederlandse Warrior Cats wiki
Geslachtman
Schaduwclanlogo
HemelClanlogo
LeerlingIcoon
MedicijnkatIcoon
SchaduwClanachtergrond
TransparantKrijgerPoelglans.medicijnkat
Poelglans
Leefwijze
Huidig: SchaduwClan[1]
Vroeger: De Familie[2], HemelClan[3]
Namen
Kitten:
Leerling medicijnkat:
Medicijnkat:
Poelkit[4] (Puddlekit)
Poelpoot[5] (Puddlepaw)
Poelglans[6] (Puddleshine)
Familie
Moeder:
Vader:
Broers:
Zus:
Pleegzus:
Denneus
Piekvacht
Berkenbast, Leivacht
Leeuwenoog
Vioollicht
Opleiding
Mentor(s): Loofpoel[5]
Medicijnkat positie positie
Voorganger: Loofpoel[7]
Verschijningen
Levend: De missie van de leerling, Donder en schaduw, Versplinterde hemel, Donkere nacht, Rivier van vuur

Poelglans (Origineel: Puddleshine) is een bruine kater met witte vlekken.[4]

Geschiedenis[]

In Een visioen van schaduwen[]

De missie van de leerling

Poelkit komt niet voor in De missie van de leerling, maar staat genoteerd bij de Clans.

Donder en schaduw

Omdat Kleinwolk stervende is, vraagt Lijsterster aan Loofpoel om enkele manen in de SchaduwClan te blijven en Poelkit op te leiden tot medicijnkat, ook al heeft hij geen opvallend bijzondere band met de SterrenClan. Loofpoel reageert verward en boos, maar stemt uiteindelijk in om zijn mentor te zijn.
Bij de nacht van Kleinwolks wake krijgt Grashart haar weeën. Poelkit gaat Loofpoel halen en moet helpen Grasharts kits ter wereld te brengen. De bevalling verloopt goed en Grashart krijgt Slangenkit, Kronkelkit en Bloemkit.
Ongeveer een halve maan later bezoekt Elspoot het SchaduwClankamp en voelt hij medeleven voor Poelpoot die met moeite kruiden van buiten is aan het leren. Loofpoel vindt dat hij zijn best doet, maar twijfelt toch of hij de geschikte kat is om medicijnkat te worden. Eventjes later keert ze terug naar het medicijnhol om Poelpoot verder te helpen met het onderscheiden van de kruiden.
Het is de nacht waarop de medicijnkatten samenkomen en Poelpoot staart naar het water van de Maanpoel. Loofpoel vertelt aan de andere medicijnkatten dat hij vorderingen maakt binnen de training en dat hij een snelle leerling is. Gaaiveder vraagt of hij al klaar is om een volwaardig medicijnkat te worden, maar zowel Loofpoel als Motvleugel vinden dat hij nog een maan extra opleiding moet krijgen. Poelpoot reageert ongerust dat hij zo snel mogelijk leert, waarop Elspoot hem verzekert dat hij een geweldige medicijnkat wordt. Later ondervraagt Gaaiveder Poelpoot naar de medicijnen die hij al kent. Loofpoel kondigt uiteindelijk aan dat het tijd is om te vertrekken en Poelpoot lijkt opgelucht.
Een onbekende ziekte teistert de SchaduwClan en Poelglans, die na twee maanden training al een volwaardig medicijnkat is geworden, weet niet wat hij moet doen en vraagt Lijsterster om advies. Wanneer Loopneus hem in een droom meer vertelt over de ziekte die geelhoest zou heten, is Poelglans vastbesloten om de remedie genaamd longkruid te zoeken op de heide van de WindClan samen met enkele Clangenoten. Maar van Eenster mogen ze het kruid niet verzamelen op zijn territorium, hoe hard ze ook smeken. Ze keren met lege handen terug naar huis en Vioolpoot ruikt de angst van Poelglans.
Op de Grote Vergadering wordt er gesproken over de droom van Poelglans en hoe Eenster het kruid weigert te geven aan de SchaduwClan zolang ze de zwerfkatten niet hebben verjaagd. Poelglans wordt gefeliciteerd door Wilglicht en Elspoot, al vindt hij zelf dat zijn droom alleen maar de dingen erger heeft gemaakt.
Gedurende de gijzeling van Twijgpoot in de SchaduwClan helpt de leerling mee met het verzorgen van de zieken in het kamp, zodat Poelglans kan uitrusten. Wanneer Kinkvacht aan het stuiptrekken is, beveelt Poelglans aan Vioolpoot om tijm te halen. Maar kort later blijft de oudste stil liggen en Poelglans besluit met wazige ogen dat ze dood is.
Bij de Maanpoel vertelt Poelglans hoe de ziekte zijn Clan blijft bedreigen. Nadat Valkvlucht met de SterrenClan heeft gesproken, gaan alle medicijnkatten samen met Haassprong, die Valkvlucht heeft begeleid naar de Maanpoel, het longkruid verzamelen op de hei, zonder dat Eenster er iets van weet.
In de halve maan sinds Poelglans is teruggekeerd met het longkruid, verdwijnt de ziekte stilletjes aan uit het kamp. Die avond valt Donkerstaart en zijn groep het kamp binnen en de medicijnkat besluit door zijn vader Piekvacht om zich bij Donkerstaarts bende aan te sluiten. Elspoot vindt het achteraf jammer dat Poelglans niet bij zijn medicijnkat ceremonie aanwezig is.

Versplinterde hemel

Binnenkort

Donkere nacht

Binnenkort

Rivier van vuur

Binnenkort

Karakter pixels[]

Bewerk deze galerij alsjeblieft niet

Familie[]

Leden[]

Moeder:

Denneus:[4] Dood, onderkomen onbekend

Vader:

Piekvacht:[8] Dood, lid van de SterrenClan

Broers:

Berkenbast:[4] Dood, onderkomen onbekend
Leivacht:[4] Levend (volgens Rivier van vuur)

Zus:

Leeuwenoog:[4] Dood, lid van de SterrenClan

Pleegzus:

Vioollicht:[9] Levend (volgens Rivier van vuur)

Bronnen[]

  1. Vermeld in Rivier van vuur, pagina 309 (HC)
  2. Vermeld in Donder en schaduw, pagina 423 (HC)
  3. Vermeld in Donkere nacht, pagina 335 (HC)
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 4,5 Vermeld in De missie van de leerling, de Clans
  5. 5,0 5,1 Vermeld in Donder en schaduw, pagina 117 (HC)
  9. Vermeld in Donder en schaduw, de Clans
Advertisement